Onthaasten

19 mei 2023 - Jimbaran, Indonesie, Indonesië

Mijn blog heeft op zich laten wachten... Maar geloof het was het wachten waard!

Afgelopen maandag hebben we een top dag gehad. Elke dag is een top dag maar maandag was speciaal.

Toen wij aankwamen op Bali de donderdag ervoor was het hier al 19 uur in de avond. Vanuit Nederland had ik met hotel geregeld dat wij opgehaald zouden worden met een transfer vanuit hun. Dacht ....dat is effectief, efficiënt, en niet in de bus met al die mede-nederlanders. Dit klopt allemaal maar ga jij maar eens een chauffeur zoeken voor jou met een handgeschreven bordje met je naam en hotel tussen 150 andere chauffeurs. De mensen die mij kennen weten dat zoeken niet mijn sterkste eigenschap is. En zeker niet na 24 uur onderweg, kippig als de klere, bril ook kwijt en ondertussen al die balinezen taxi chauffeurs van je af aan het slaan, die geen klandizie hadden op dat moment.

Na 3 keer in een lange rij gestaan te hebben, vanuit je vliegtuig, voor paspoort controle, visa aanloop, koffers screening (gelukkig had ik mijn douane formulier aangifte goederen wel thuis ingevuld) en nog een keer paspoort controle was ik lichtelijk ontvlambaar. Al mijn beperkingen kwamen aan het licht in al die wachtrijen. Het was tandje bloedheet, dus al wapperende met mijn meegenomen festival waaier was ik aan het puffen, hijgen, vloeken en aan het glimlachen. Niet omdat ik wil wel omdat het moet. Ergens moet er toch wat terug te vinden zijn in mijn genen want ik ben uiteraard wel die geïntegreerde Thaise kaaskop met oorsprong vanuit land van de glimlach.

Afijn, kort verhaal lang, geen taxichauffeur. Telefoonnummer ook niet bereikbaar van hotel. In mijn hoofd zag ik ons al uitkomen op een niet vinden plek met alleen maar valse M&M pinda 's.  Totdat...!

Er een hele aardige uitziende jongeman naar ons toekwam, die mij er zo verloren uit zag zien (lees zwaar geïrriteerd) om ons te helpen. Ook bij hem nam niemand op en hij heeft ons uiteindelijk naar ons hotel gebracht. Heel goed Sales gevoel deze jongeman, heeft ons in de Taxi heel voorzichtig wat dingen meegegeven aan info met de boodschap, bel mij als je wat wilt zien. I make special price, is dus overal ter wereld van kracht. Kadek heet deze jongeman. 29 jaar, getrouwd en zoontje van 7. De voornaamste boodschap, chill, relax, you are in Bali now. We have Patience, anything goes oke.. no worries miss. Onthaasten heeft in de rij mij nog niet echt wat gedaan.... Dat komt later zoals kadek zegt.

IMG-20230515-WA0026

Dus! Ik ben gaan googlen naar 'the must see'. Daar kwam ik dus ook niet uit. Al die info is te veel en het zegt aan het einde van het verhaal nog niets. Dus hebben kadek en ik een plan gemaakt. Voor de maandag.

The whole day was hij onze chauffeur, onze guide , onze vertaler en vooral ons fijne gezelschap! Voor echt schaamteloos weinig rijdt hij je van hot naar her en blijft op je wachten als je ergens gaat. De dankbaarheid en het geduld van kadek heeft mij en Hayden diep geraakt! De hoevele dankjewel voor een maaltijd was niet bij te houden.

Onze eerste stop was een echt voorstelling van een Balinese dans, genaamd Barong. Super mooi maar.... Het verhaal was een historische love story, inclusief dansende draken die de heks vermoordde. Dat doen ze zo mooi en kunstig vooral ook netjes dat ik mij afvroeg of dit nu excessieve dansmoves waren of een moord. Anyhow, het was prachtig maar het duurde een uur... En ja hoor daar gaan we weer! Ik was na 40 min echt wel klaar ermee. Te lang, te veel en niet te volgen voor mensen zoals ons.

IMG_20230515_092326

Voor de excursie maak een nieuwe blog. Wat ik wel al kan verklappen...het onthaasten begint inmiddels in te dalen naarmate de week verstrijkt!